Shadi: Riccardo

Kiedyś bawiłam się w wymyślanie opisu na okładkę do opowieści.

Wyszło mi coś takiego:

Chociaż obydwaj przyszli na świat w Italii, ich ścieżki przecięły się w Konstantynopolu, za sprawą kaprysu osmańskiego Reissa*

Wyrwany ze swojego świata otrzymał nowe imię, nową wiarę, nowe życie. Murtada, dumny spahis** nocą dręczony koszmarami przeszłości pod maską pozorów skrywa zranioną duszę.

Alessandro miał kochającą rodzinę i pewność, że pójdzie w ślady ojca. Jedna noc rozbiła jego świat w pył. Płomienie odebrały mu rodzica, marzenia i dom jednocześnie. Z obawy o los matki i młodszego rodzeństwa, podjął decyzję, która nieodwracalnie zmieniła jego życie.

Jaki los czeka weneckiego słowika?
Czy Murtada zdecyduje się pomóc chłopcu poświęcając własny spokój i bezpieczeństwo? 
Czy da radę ocalić jego i siebie?

* Reis: wojskowy dowódca statku niekoniecznie kapitan (może nim być, ale może też być w hierarchii dowodzenia nad nim.

** Spahis: osmański odpowiednik europejskiego rycerza-kawalerzysty. Przy czym w Europie rycerze wywodzili się ze szlachty, tymczasem w lennicy sułtana mieli obowiązek, w razie działań wojennych wystawiać konnice zależnie od wielkości majątku, więc tylko część spahisów byłaby odpowiednikami szlachty. Były też wojska zawodowe, ale znów nieliczne oddziały np. gwardia przyboczna sułtana czy Deli byli arystokracją.


Swoją drogą ciekawa jestem czy, taki opis skłoniłby Cię do sięgnięcia po książkę?

Wracając do Riccarda, jak wspomniałam we wpisie Shadi: Alessandro 

Pochodził ze szlacheckiej rodziny, tyle że do Stambułu trafił jako niewolnik.

Na koniec trochę bibliografii związanej z tą postacią. Swoją drogą, kiedy patrzę po liście… chyba wymienię tylko ciekawsze tytuły a i tak ich będzie sporo.

Albert Howe Lybyer „Władanie imperium osmańskim w czasach Sulejmana”, Napoleon V 2015

Andrzej Witkowicz „Czerwone sztandary Osmanów. Wojna roku 1683 opisana na nowo” Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2016

Andrzej Witkowicz  „Kara Mustafa nad Dnieprem. Geneza, przebieg i skutki wojny czehryńskiej 1678”, Infort Editions 2018

Jerzy S. Łątka „Tajemnice haremów”, Wydawnictwo Poznańskie 2015

Jerzy Besala „Miłość i strach Dzieje uczuć kobiet i mężczyzn t.3. Chrześcijański feudalizm i islamskie haremy”, Zysk i S-ka 2012

Robert Mantran „Stambuł w czasach Sulejmana Wspaniałego”, Świat Książki 2014

Raphaela Lewis „Życie codzienne w Turcji osmańskiej”, Państwowy instytut wydawniczy 1984

Marian Bałczewski „Gry i zabawy Turków osmańskich”, Wydawnictwo Akademickie Dialog 2014

Rhoads Murphey „Sztuka wojenna Turków osmańskich”, Napoleon V 2018

Sylwester Milczarek „Kultura łowiecka w świecie islamu” Wydawnictwo Akademickie Dialog 2015  

Andrzej Sarwa ” Dni Mahdiego. Eschatologia Islamu. Zaświaty i koniec świata w wierzeniach muzułmańskich”, Armoryka 2008

Giles Milton „Białe złoto”, Noir sur Blanc 2012

Marcin Pielesz „Lepanto 1571. Różańcowe zwycięstwo”, eSPe 2017

Ibrahim Pasza. Wielki Wezyr Sulejmana Wspaniałego.

Hester Donaldson Jenkins „Ibrahim Pasza. Wielki Wezyr Sulejmana Wspaniałego”, Napoleon V

Jane Hathaway „Arabowie pod panowaniem Osmanów 1516-1800” Wydawnictwo Akademickie Dialog 2012

Georges Kass „Wino, kobiety i śpiew w pałacach, Akademickie Dialog 2012

Dag Endsjo Oistein ” Seks a religia. Od balu dziewic po święty seks homoseksualny”, Czarna Owca 2011

praca zbiorowa red. Katarzyna Górak-Sosnowska „Queer a islam. Alternatywna seksualność w kulturach muzułmańskich”, Smak Słowa 2015

Shereen El Feki „Seks i cytadela. Życie intymne w arabskim świecie przemian”, Czarne

John Julius Norwitch ” Historia Wenecji”, WAB 2015

Inne wpisy z cyklu Shadi:

Shadi: dlaczego taki tytuł? * Shadi: ilustracja * Shadi: Alessandro a Uccellino * Shadi: Alessandro



Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.